Co
na temat ołtarzy mówi Duchowieństwo :
Bp
D`Arcy: tabernakulum w centralnym miejscu kościoła
2009-07-23
Tabernakulum
powinno być eksponowane w centralnym i widocznym miejscu kościoła
– podkreśla bp John D’Arcy z diecezji Fort Wayne-South Bend, w
stanie Indiana. Hierarcha zatwierdził nowy dokument diecezjalnej
komisji liturgicznej, dotyczący umiejscowienia tabernakulów w
świątyniach.
Biskup
podkreśla, że Najświętszy Sakrament zawsze powinien znajdować
się w centrum wiary i życia religijnego wiernych.
„W
ostatnich latach kwestia umiejscowienia tabernakulum w kościołach
stała się źródłem sporu. Tak nie powinno być.
Eucharystia, bez względu czy mówimy o jej celebracji czy
miejscu jej przechowywania, powinna zawsze oznaczać jedność i
komunię, nigdy podział” –
napisał w specjalnym liście ordynariusz, podkreślając, że
centralne miejsce tabernakulum w kościele powinno odzwierciedlać
wiarę w prawdziwą obecność Chrystusa.
Nowe
przepisy, dotyczące umiejscowienia tabernakulów w kościołach
diecezjalnych, wchodzą w życie 4 sierpnia.
W
amerykańskich kościołach katolickich tabernakula z
Przenajświętszym Sakramentem są często niewidoczne i ukryte w
zakamarkach świątyń. źródło
: PiotrSkarga.pl / KAI
***
3. WYPOSAŻENIE I ZORIENTOWANIE OŁTARZA
Gorliwość o dom Twój
mnie pożera (Ps 68,10)
Piękne jest dzieło
stworzenia, świat z całym bogactwem przyrody, a wśród niego arcydziełem jest
człowiek obdarzony duszą nieśmiertelną. Duchowym natomiast centrum świata,
tajemniczym źródłem jego istnienia, utrzymywania go przy życiu, mimo tylu jego
występków, jest ołtarz, na którym spełnia się boski cud eucharystycznej Ofiary.
Każdy ołtarz jest budowany dla ofiary i tylko dla ofiary. Ołtarze to
najważniejsze pomniki poprzez tysiąclecia, a naród który je stawia, wydaje
wielu kapłanów na wieki i dzięki temu nie zginie.
Ołtarz główny,
mieszczący się w prezbiterium zajmuje w świątyni miejsce centralne, podobnie
Msza św. wiedzie prym w życiu liturgicznym Kościoła. Ołtarz jest symbolem
Chrystusa, toteż Kościół otacza go szczególnym szacunkiem. Jest poświęcony i
nie wolno używać go w innym celu jak do liturgii, a konkretnie dla świętej
Ofiary. Kapłani oddają mu pokłon bądź przyklękają, gdy znajduje się na nim
Przenajświętszy Sakrament, albo całują go wiele razy przy odprawianiu Mszy oraz
okadzają podczas liturgii uroczystej.
Prawidłowo zbudowana
świątynia posiada ołtarz skierowany na wschód. To wyraz starożytnej tradycji, w
ten sposób pierwsze kościoły chrześcijańskie bardzo szybko odróżniły się od
synagog. Chrześcijanie od początku zwracali się na modlitwie ku wschodowi. W
wschodzącym słońcu postrzegano symbol Chrystusa zmartwychwstałego (Łk 1,78 ),
który wniebowstąpił w stronę orientu (stąd słowo „orientacja”) i stamtąd
przybędzie powtórnie na ziemię (Mt 24,27; Dz 1,11). Tak zatem konstruowano
kościoły, aby stojący przy ołtarzu na czele ludu kapłan-pośrednik oraz wierni
mogli się wspólnie zwrócić na modlitwie w jednym kierunku - wschodnim. Tak
zjednoczona i zorientowana wspólnota eucharystyczna, przeżywająca w liturgii
zapowiedź powrotu Chrystusa zwraca się w stronę Pana, niejako wychodząc Mu na
spotkanie, oczekując Jego przyjścia w chwale.
Wyróżniamy elementy
istotne ołtarza: płytę ołtarzową (mensa), grób (sepulcrum), oraz
tworzące z nim całość: Krzyż (crucifixum), Tabernaculum i świece (candelae).
Mensa zwana potocznie
ołtarzem,
stanowi część najistotniejszą, na niej bowiem składana jest Przenajświętsza
Ofiara. Najlepszym budulcem jest kamień. Pokryta trzema poświęconymi obrusami
lnianymi, przypominającymi białe prześcieradła, którymi było owinięte Ciało
Zbawiciela w grobie. Praktyczne znaczenie to ochrona Najświętszego Sakramentu,
aby Krew w wypadku rozlania się nie przesiąkła aż do płyty ołtarzowej.
Sepulcrum to czworokątne
zagłębienie, znajdujące się na środku mensy, w które biskup podczas uroczystej
konsekracji ołtarza wkłada i zamurowuje relikwie świętych męczenników,
zamknięte w metalowej puszce. Z kolei w ołtarzach tzw. nie murowanych, czyli
drewnianych, umieszcza się pośrodku płyty przenośny kamień ołtarzowy z marmuru
lub alabastru - tzw. portatyl. Kamień ów zawiera święte relikwie opieczętowane
przez biskupa i szczelnie zamurowane kamienną płytką. Relikwie złożone w
ołtarzu muszą pochodzić z kości przynajmniej dwóch świętych, w tym co najmniej
jedna z ciała męczennika. Zasadniczo tylko na takim ołtarzu, w którym mieszczą
się relikwie wolno odprawiać Mszę św.
Krucyfiks to krzyż z
wizerunkiem ukrzyżowanego Zbawiciela, stojący pośrodku ołtarza lub na tabernakulum, przypominający
krwawą Ofiarę Krzyżową, która dokonuje się teraz w sposób bezkrwawy.
Tabernakulum stanowi
pewną analogię do Arki Przymierza ze świątyni jerozolimskiej. Nazwa (tabernaculum
= namiot) nawiązuje do namiotu, w którym Izraelici na pustyni przechowywali
Arkę. Jest to bogato na zewnątrz zdobiona szafka, służąca do przechowywania
konsekrowanych Hostii. Wraz z ołtarzem głównym tworzy punkt centralny całego
kościoła, ku którym zwracają się wszelkie elementy architektury począwszy od
przedsionka, dzięki czemu skupia się na ołtarzu, względnie na tabernakulum,
cała uwaga .
Tabernakulum to
miejsce realnej obecności żywego Chrystusa pod postacią chleba, tron samego
Boga. Tu znajduje się Najświętszy Sakrament, który należy adorować. Tabernakulum pozostaje
zasadniczo nie oddzielne od ołtarza, ponieważ byłoby to „rozdzielenie dwóch
rzeczy, które powinny być ze sobą złączone, tak ze względu na swe pochodzenie,
jak i istotę” . Przed Przenajświętszym Sakramentem powinna świecić się dzień i noc
lampka napełniona oliwą lub woskiem, która symbolizuje nieustanną adorację
Oblubienicy Chrystusowej.
Świece, najlepiej
woskowe.
Najczęściej smukłe, majestatycznie wznoszące się ku górze, zasadzone nie rzadko
na wysokich i kunsztownie zdobionych świecznikach (lichtarzach). Mimo wielu
świateł elektrycznych w kościele, zapalone świece są niezbędne z powodu ich
symbolicznego znaczenia. Oznaczają przede wszystkim Chrystusa jako światłość
dla świata, która oświeca każdego człowieka nauką Bożą i łaską.
Przypominają również gorliwość pierwszych chrześcijan, którzy zbierali się nocą
w katakumbach na Msze.
Płomień trawi
ustawicznie ciało świecy, spala się jej wosk, ofiarowuje na chwałę Bożą. Świece
płoną właśnie na ołtarzu - tj. tam, gdzie co dzień spala się dla nas ofiarna
miłość Syna Bożego. Świec jest sześć, trzy po lewej i trzy po prawej stronie. W
pośrodku stoi krucyfiks. Można w tym zauważyć analogię do starotestamentowej
menory.
Ponadto na ołtarzu
znajduje się pulpit pod mszał oraz trzy tablice z modlitwami używanymi w czasie
Mszy. Wyrazem naszej miłości do składającego się za nas w ofierze Pana, jest
przyozdabianie ołtarza pięknymi kwiatami. Do ozdoby ołtarza należeć mogą
relikwiarze, które stawia się w dni uroczyste między lichtarzami, oraz obrazy
czy rzeźby. Oto ile nasuwa się głębokich myśli, zanim jeszcze rozpocznie się
liturgia święta. Cóż dopiero, gdy będziemy rozpatrywać po kolei każdą modlitwę
i ceremonię mszalną.
ŹRÓDŁO:http://sanctus.pl/index.php?grupa=128&podgrupa=143